Verdens største turoperatør prøver å berolige markedet med denne statistikken

Annonse

Thomas Cook-konkursen skaper diskusjoner – mens reiselivssektoren setter spørsmålstegn til andre store turoperatører, forsøker TUI å berolige markedet med statistiske data

Oversatt ordrett. «Hva med situasjonen til de andre turoperatørene?» Dette spørsmålet ble gjenstand for diskusjon om pakkereise-markedets fremtid. 

TUI publiserte nylig en analyse om sektorens fremtid, med et spesielt fokus på turoperatørens eget flyselskap. TUI, verdens største reisearrangør, forklarer at reiselivssektoren ikke trenger å forveksle dem med Thomas Cook, og forteller videre at en betydelig del av konkursselskapets inntekter, kom fra eget flyselskap, mens bare «30 prosent» av TUIs inntekter kom fra sitt eget flyselskap, TUI fly.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva betyr det egentlig? Forklaringen er som følger: Thomas Cook-konkursen påvirket hundretusener av reisende. Mer enn en halv million reisende ble strandet på flyplasser rundt omkring i verden, og reisendes ferieplaner ble ødelagt over natten. I tillegg mistet 21 000 ansatte jobben. Hvilke lærdommer kan man lære av konkursen – hva betyr alt dette for TUI?

Intens konkurranse og overkapasitet i luftrommet er blitt en norm i Europa
Turoperatørene med sitt eget flyselskap som selger pakkereiser har blødd i mange år. I en tid med en stor overkapasitet og intens konkurranse i lufta, er blitt normen i Europa. Det skader hele sektoren når det er så billig å fly: Når flyreisen fra Düsseldorf til Palma De Mallorca er billigere enn taxituren fra selve flyplassen i Palma til hotellet, sier mye.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mobildeksler

Turoperatørene som former kundetrender vil lykkes
Kundene har store forventinger framfor bare fly og hotell. De ønsker heller individuelle reiser- og opplevelser, valg av hotellrom/-type, samt valg av turer og aktiviteter i reisedestinasjonen. Vinnerne blir turoperatørene som innser dette, og som prøver å forme disse trendene – en av disse er TUI:

69 prosent av TUIs inntekter kom fra hotell-, cruiseskip- og destinasjonsopplevelser. Inntekter fra selskapets eget flyselskap utgjorde bare 31 prosent av selskapets totale inntekter. Pakkereiser fortsetter å være attraktive så lenge tjenestetilbydningen tilfredsstiller kundens behov.

Fakta i korte trekk:
*TUI er et selskap som i dag sysselsetter 70.000 ansatte.
*Betjener 27 millioner reisende årlig.
*Har omfattende omstrukturert organisasjonen. 
*Selskapet het Star Tour frem til 1. nov. 2016.
*Besøk www.tui.no for mer info.

Støtt oss!