Anbud ved Antalya lufthavn avbrutt – trolig utsatt

Alanya/Oslo (Oppdatert kl. 17:20 norsk tid): «Økningen i antall turister de siste årene betyr at Antalya lufthavn har behov for kapasitetsøkning». Det skriver flere nettsteder relatert til turismen, som stiller seg kritiske til avbrytelsen. Anbudet ble åpnet av Generaldirektoratet for statlige flyplasser (DHMİ Genel Müdürlüğü) og gikk ut på å øke kapasiteten på Antalya lufthavn. Fristen var satt til 31.01.2020 kl. 09:30.

Det er oppført ulike anskaffelser i anbudsspesifikasjonene – blant annet tildelinger av driftsrettigheter for inn- og utlandsterminalen, CIP-terminaler, investorrelasjoner, samt utleie av eiendom til næringsformål.

Annonse


Driftsselskap skal ha fremsatt krav
Ifølge anbudsspesifikasjonen stilles det et garantibeløp på 40 millioner euro – i tillegg til et krav om at det nye selskapet skal betjene flyplassen i minst 5 år – noe som ikke falt i god jord hos driftskjempen IGA. Det påstås at IGA presset DHMI til å fjerne vilkåret om å «betjene flyplassen i minst 5 år». Av den grunn planlegger DHMI å utsette anbudskonkurransen til april.

Faktaboks

* IGA ble grunnlagt 7. oktober 2013 og driver Istanbul lufthavn.

* IGA har konstruert og driftet Istanbul lufthavn i ca. 25 år.

* IGA er et konsortium ledet av selskapene Kalyon, Cengiz, Mapa, Limak, Kolin. Sistnevnte skal ha solgt sine aksjeposter og skal være ute av konsortiet. Les mer om IGA her: https://www.igairport.com/en

* Det tyske statlige driftsselskapet Fraport AG driver Antalya lufthavn dags dato med selskapsnavnet TAV-Fraport, der TAV Airports Holding Co. eier 49 prosent av aksjene.

* TAV står også bak flyplassene Ankara Esenboğa, İzmir Adnan Menderes, Gazipaşa-Alanya og Milas Bodrum.

Les mer om TAV Airports Holdning Co. her: http://www.tavyatirimciiliskileri.com/

Nyhet: Se dagens hotellpriser i Alanya og Antalya - oppdateres hver dag: